Tippek kezdő síelőknek – hogyan használjuk a húzóliftet | SKI. C.U.L.T. -- skiculture

Életemben először a tányéros liften St. AntonbanA kezdő síelő először biztosan varázsszőnyeggel vagy a húzóliftek valamely fajtájával találkozik. Ez persze azért van, mert ezen felvonók egy része kellően lassú lehet ahhoz, hogy a még botladozó kisebb-nagyobb tanulókat balesetmentesen a pálya tetejére húzza vagy tolja. Ebbe a kategóriába tartozik a köteles, a tolókaros, a tányéros és a csákányos lift. Az utóbbi azonban már inkább a gyakorlottabbaknak ajánlott pályáknál működik. 

Inkább mutasd, hogy kezdő vagy és béna!
Szerencsére ezeken a pályákon a liftkezelők már eleve tanuló gyerekekre számítanak, így egy bénázó kezdő felnőtt szinte üdítően hat, azaz biztosan lelassítja a felvonót, ha „be akarunk szállni”, Ha nem tenné, nyugodtan kérjük meg.

Lassan, nyugodtan, párhuzamos lécekkel csússz a kötél mellé vagy alá!
A kapkodásnak csak esés a vége, tényleg inkább tartsanak ügyetlennek, mintsem tele legyél kék-zöld foltokkal. A térded pedig legyen hajlított!

A botokat fogd az egyik kezedbe!
Persze értelemszerűen abba, amelyikkel nem kapaszkodsz majd.

Nézd meg, mások hogy csinálják!
Nyugodtan nézz meg másokat, sőt meg is kérhetsz valakit hogy mutassa meg a liftezés technikáját. Persze ha síoktatóval tanulsz, ilyen gond nincs, ő ugyanis biztos elmagyaráz és megmutat mindent.

Köteles liftnél várj meg egy bütyköt és annál kapaszkodj!
Itt tudsz rendesen ráfogni a kötélre, és nem csúszik ki a kezedből. Vigyázz, mert álló helyzetből megrántja a karodat! 

Lassíts!
Tolókaros és tányéros, illetve csákányos liftnél jó, ha lelassíttatod a felvonót, hogy legyen időd elhelyezkedni a kar előtt, vagy a lábad közé venni a tányért. A meginduláskor (rántás) vigyázz az egyensúlyodra és a párhuzamos lécekre!

Liftezés alatt figyelj, hogy ki ne ess!
Egy hirtelen leállás, egy gödör, egy bucka bárhol és bármikor előfordulhat, így a lazítás és a tájban való gyönyörködés helyett tán érdemesebb figyelni a párhuzamos lécekre és az egyensúly megtartására. Ezért kell hajlított térddel liftezni...

Ha meg mégis kiestél...
Igyekezz minél gyorsabban elgilisztázni az útból. Ráérsz utána összeszedni magad. Ha menet közben jól körülnéztél, azt is tudni fogod, hogy merre célszerű elindulni, hogy a legrövidebb úton kijuss egy pályára. Felfelé gyalogolni a nyakig érő hóban meglehetősen nehéz, ezért inkább menj lefelé, vagy ha oldalra közel van a pálya, akkor arra. De semmiképpen ne síelj vissza a liftnyomban!

Kiszálláskor az egyensúlyra ügyelj!
Nem a legjobb, ha a liftből hasra érkezel, magadnak sem, másoknak sem. Érdemes úgy elindulni, hogy a lift tempójánál kicsit gyorsabban kanyarodunk el a pálya felé. A megindulásban egyébként a lift is segít, de ekkor egy rántással könnyen fel is gyorsíthatjuk magunkat...