térd | SKI. C.U.L.T. -- skiculture
A láb hosszanti és haránt boltozatát a szalagrendszere és az izmok tartják fenn (https://www.studyblue.com/notes/note/n/ankle-and-foot-joints/deck/15412787)
A befelé billenő boka elmozdítja és forgatja a sípcsontot is (http://www.totallyfeet.net/foot-facts/structural-foot-problems/flat-feet/)
A lábboltozat alaphelyzetben, elfáradt izmok mellett „lusta” tartásban és extra teher alatt (kb 20 kg)
A lelapult boltozatot megemelhetjük a lábujjainkat a talajra szorítva vagy az alsó végtag komplex izomszerkezetét használva
A láb a teljes talpra szeretné szétosztani az erőket
Sícipő nélkül nem egyszerű a pontos élszög beállítása
Ha a sícipő tartását nem egészíti ki az izmok munkája, az ívkülső térd bebillen, x-elés jön létre. Széles tartásnál az ívbelső térd nem tud ideális terhelést átvinni.
Szűkebb állással (a képen a valódi csípőszéles lécvezetés látható) könnyebb egyforma élszögeket és stabilabb szerkezetet kialakítani.

Az előző részben arról beszéltünk, hogy mennyire fontos, ahogy beleállunk a sílécbe, a kanyarba. Aki alaposan elolvasta, észrevehette a rejtett üzenetet: nemcsak a síelésről beszéltünk, hanem az egészséges állásról, gerincoszlopról, ízületekről, a helyes tartásról. Arról, hogyan tudjuk megelőzni vagy korrigálni a hibákat, fájdalmakat.

A talp három alátámasztási pontja (https://www.t-nation.com/training/truth-about-barefoot-training)
A boka, a láb és a térd kisebb-nagyobb mozgásai szerepet játszanak az egyensúly megtartásában
A legkisebb mozgások is hatással vannak a többi ízületre.
A boka megbillentése rotációs hatást is okozhat a combban és a lábfejben
A befelé billenő boka elmozdítja és forgatja a sípcsontot is (http://www.totallyfeet.net/foot-facts/structural-foot-problems/flat-feet/)

A síelés legfontosabb kérdése, hogy hogyan állunk a sílécen, hogyan tartjuk magunkat, hiszen nagy erők hatnak ránk. A harmonikus síelés kulcsa, hogy a vázrendszerünk hatékonyan, stabilan és egészségesen állja ki ezeket. Amikor síelni tanulunk, valójában ezt tanuljuk meg kezelni.

guggolás egy lábon - lábemelés előre
guggolás egy lábon - lábemelés oldalra
guggolás egy lábon - lábemelés hátra
csak a lábujj hegye érhet le a rajzoláskor!
egylábas guggolás talajérintéssel hátul
egylábas guggolás talajérintéssel oldalt
egylábas guggolás talajérintéssel elöl
guggolás egyik lábbal a párnán
szökdécselés - kiinduló helyzet
szökdécselés - végső helyzet

Az egyensúlyozópárna (vagy pilates párna) használata nemcsak a lábizomzat erősítésében játszik szerepet, hanem a párna tulajdonságaiból eredően fejleszti az egyensúlyozó- koordinációs képességeket is. A párnán való egyensúlyozás az állandóan változó körülmények következtében a síeléshez hasonlóan folyamatos korrekciót igényel a test teljes izomzatától. Éppen ezért fontos megemlíteni, hogy ugyan a síeléshez erős lábakra van szükség, a láb kizárólagos edzése nem elegendő.
A gyakorlatok végrehajtása:

A négyfejű combizom (musculus quadriceps femoralis)

Ha megkérdezzük a síelőket, hogy mire kell a legtöbb figyelmet fordítanunk amikor felkészülünk a télre, szinte mindenki a lábizmainkat említeni, és ezen belül is a combunkat. És ez nem is véletlen: valóban joggal érezhetjük úgy, hogy az egyik legfontosabb izmunk a négyfejű combizom. Itt érezzük a legnagyobb erőfeszítéseket, és ez fárad el legelőször. Mellette persze rendkívül nagy szerepe van a csípő és a törzs stabilizálását és mozgatását végző izmoknak.

A comb néhány izma
A láb néhány alkatrésze
A megfelelően stabilizált térd nem bicsaklik hátra.
A gyenge izomzat nem tudja megfelelően rögzíteni a térdet.
Bebillenő térd
Síelő x-lábbal
A comb fáradása hétköznapi terhelés mellett
A kevésbé felkészült síelő többnyire nem lép ki a komfortzónájából

Ha megkérdezzük a síelőket, hogy mire kell a legtöbb figyelmet fordítanunk amikor felkészülünk a télre, szinte mindenki a lábizmainkat említeni, és ezen belül is a combunkat. És ez nem is véletlen: valóban joggal érezhetjük úgy, hogy az egyik legfontosabb izmunk a négyfejű combizom (musculus quadriceps femoralis; röviden: combizom). Itt érezzük a legnagyobb erőfeszítéseket, és ez fárad el legelőször. Mellette rendkívül nagy szerepe van a csípő és a törzs stabilizálását és mozgatását végző izmoknak, de ezeket hagyjuk meg egy (vagy több) másik cikk témájának.