A síző és snowboardos biztonsága | SKI. C.U.L.T. -- skiculture

Szerencsés baleset: a snowbordos fiú elütötte a neki tetsző lányt. Szerencsére senki nem sértült megHa valakinek a könyökén jön ki az, hogy ha a síelés, snowboardozás biztonságáról esik szó, akkor rögtön a FIS 10-ként ismert pontokba szedett szabályrendszer kerül elő - teljesen igaza van. Mert a biztonság nem táblák és pontok ismeretén alapul, hanem a józan ész, a felkészültség és tudás hármasából tevődik össze. Bár ez nem ment föl a FIS 10 ismerete alól! A szabályrendszer ugyanis ugyanaz a sípályán közlekedőknek, mint a KRESZ az utakon járóknak. Kötelező tudni.

Azt gondolnánk, a józan észen nincs mit magyarázni, de sajnos nem így van. Ennél sokkal egyértelműbb a tudás és a felkészültség. A statisztikák azt mutatják, hogy e három tényező, pontosabban a hiánya körülbelül egyenlő arányban felelős a balesetek kialakulásáért.

 

Felkészültség

 

A formációs sízéshez igazán jó sítudás szükséges. Síeléssel foglalkozó szakember számára ez a legfontosabb, az alap. És persze a síelő számára is, ha abból indulok ki, mennyire jót tettek a görkoris gyakorlatok az egyensúlyomnak, és mint lekvárszövetségi tag, mennyire kidöglöttem a pályán egy óra gyakorlás után. Azokról a vicces jelenetekről nem is beszélve, amikor esés után megpróbáltam felállni sível a lábamon. Mert ugye nem ment, csak így: lecsatol, föltérdel, föláll, újra lécet csatol...

Szóval a felkészültség. A síelésben azt szeretjük a legjobban, hogy mindig váratlan helyzetek adódnak, egy pillanatig sem lehet unatkozni a pályán. A váratlan helyzetek megoldása pedig annál nehezebb, minél kevésbé vagyunk urai a testünknek.

A pályán esés után pihenő snowboardos szűk helyet hagyott, így a másik is elesettA felülről érkezőnek kell tudnia megelőzni az alatta állót vagy haladót

Egy nehéz helyzetben hiába adjuk ki időben a parancsot, ha az izmok nem, vagy nem időben engedelmeskednek - már kész is a baj. A fáradtság pedig gyakran alattomosan jelentkezik. Nem akkor vagyunk fáradtak, ha annak érezzük magunkat. Annál sokkal korábban: ekkor később veszünk észre dolgokat, az izmok lassabban reagálnak. Közben mi meg azt érezzük, minden rendben van és beállunk a lifthez még egy körre.

Pihenni kell, de talán nem ez a legjobb módja. Melegben és az elveszített folyadékot pótolva szerencsésebb.A gyerekek élvezik azt a pihenést is, ha a fűtött kocsiban ülve kedvenc filmjüket nézhetik. Enni, inni adjunk ekkor is!

Megfelelő száraz felkészülés, a jó kondíció tehát nemcsak azért hasznos, mert így sokkal élvezetesebb lesz a síelés és sokkal tovább bírjuk a pályán, hanem azért is, mert így kisebb az esélye annak, hogy megsérülünk vagy balesetet okozunk.

 

Tudás

 

Ezt ugye nem kell magyarázni? Aki nem tud autót vezetni, hamarabb okoz balesetet, aki nem tud biciklizni, jó eséllyel csavarodik fel egy fára. Nyilvánvaló, hogy egy jobb síelő jobban megoldja a nehéz helyzeteket, bár nem egyszer az is előfordul, hogy épp a túlzott magabiztosság fordul a visszájára: túlvállalja megát és még veszélyesebb helyzetekbe sodródik. A tudásnál pedig csak egy dolog lehet fontosabb, hogy tisztában legyünk azzal, mit is tudunk. Itt nincs helye önámításnak, a mi tudásunk nem azonos a haverokéval, és főképpen nem azonos a ködös vágyakkal.

Pályán kívül csak biztos sítudással és lavinafelszereléssel érdemes nekivágni.A fekete pálya csak biztos sítudásúaknak való. És nekik sem biztos, hogy a szezon első sínapján...

A sítudás többek között azt jelenti, hogy a kanyar egyes részeinél nem kerülsz kiszolgáltatott helyzetbe, és tudod, mikor mi történik. Még a kanyar megkezdése előtt tudod hol fogsz kanyarodni, és hol állsz meg. Ha pedig váratlan helyzet adódik, időben meg tudsz állni, vagy ki tudod kerülni azt a valamit vagy valakit, ami vagy aki eléd került. Többen vagyunk a pályán, ezért akinek biztos tudása van, azt is látja, mi történik a másikkal a pályán ugyanúgy, mint autóvezetésnél. Ott is a jó sofőr a többi autós finommozgásaiból előrevetíti a következő pillanatokat. Ugyanígy a jó síző is előre látja a következő pillanatokat.
A tudás nemcsak képességekkel, készségekkel összefüggő tudást jelent, hanem tárgyi, „bebiflázott" tudást is. Azt is, hogy meg tudjuk választani a megfelelő pályát, tudjuk, milyen színek milyen pályát jelölnek, tudjuk, hogy az időjárás, illetve a hó minősége önmagában nem rejt-e veszélyeket. A tudás azt is jelenti, hogy tisztában vagyunk azzal, hogy egy új elemet, trükköt egyszerűbb, lankásabb pályán, kisebb ugratón érdemes megtanulni, és csak utána mutassuk meg azt a meredeken a haveroknak. Végül, de nem utolsó sorban a tudás azt jelenti, hogy nem szégyelljük oktató segítségét kérni, ha valamit nem tudunk.

Ugrásokat gyakorolni a lankásabb lejtő jobban megfelel - elvégre a mozdulat begyakorlása sok eséssel járTudd, hogy mit tudsz! Fontos a gyakorlat, de az elmélet is!


A szakember egyes számú jótanácsa: tudd, hogy mit tudsz!

 

Józan ész

 

A józan észre a szabadság ideje alatt tán még nagyobb szükség van, mint a munkás hétköznapokon, hisz ilyenkor hajlamosabbak vagyunk mindent kicsit lazábban venni. Ha pedig a síelésre gondolunk, az első érzés, ami eszünkbe jut, a szabadságé. A felszabadult síző pedig sajnos hajlamos a kontroll alól is felszabadulni, és így magát és másokat is veszélybe sodorni. Tehát érdemes a szakemberek tanácsait megfogadni, még akkor is, ha nagyon ódivatúnak hangzanak.


Leginkább mint valami bohócra tekintenek erre a férfira a tuxi Fernerhausnál. Az ilyen felszerelés azonban nemcsak vicces, hanem veszélyes is lehet.Elsőként is csak jó felszereléssel menjünk síelni. Nagyon jópofa és feltűnő a 70-es, 80-as évek divatjamúlt cuccaiban, ősöreg lécekkel síelni, de inkább vegyünk vagy kölcsönözzünk maximum 2-3 éves felszerelést! Normális esetben a kölcsönző felelősséggel tartozik az onnan bérelt lécekért, botokért, sícipőkért, sisakokért.

Gyerekeknek kötelező a bukósisak még akkor is, ha jogszabály nem írja elő A védőfelszerelések között van olyan, aminek a használata kötelező, de az ajánlott palettáról sem haszontalan válogatni! (Védd a tested! című írásunkban olvashatsz róluk részletesen.) Aztán ott a bemelegítés. Reméljük hetekkel korábban megkezdted a felkészülést a síelésre, de a nap elején az izmok bemelegítése sem hanyagolható el! És nem csak a legelső reggel!
A fokozatosság is fontos: egyrészt az első nap első csúszására válassz könnyebb pályát, majd fokozatosan nehezíts! Hallgass a józan eszedre, mert nem biztos, hogy akkor és ott, azon a pályán azzal a tempóval kell síelned, mint mondjuk a liften kiszúrt lány, és az sem biztos, hogy azon a letörésen át kell menni, mert bár csábítónak tűnik, nem tudjuk, hány snowboardos van épp alatta.
Sörözni szigorúan az aprés ski program keretében szabad!A statisztikák szerint a síbalesetek zöme a sítúra második napján, főként délután következik be. Eddigre ugyanis mindenki felbátorodik és nem figyel a fáradtságra sem. Pedig már korábban is írtuk, nem biztos, hogy kell még egy kör. Inkább be kell ülni a hüttébe - no nem egy sörre vagy forraltborra, hanem levesre vagy egy pohár vízre. A szervezetnek ugyanis folyadékra szüksége van, de alkoholt csak a síelés végén szabad inni!

 


Neckermann Utazás

Cikkünk megjelenését a Neckermann Utazási Iroda támogatta.

Neckermann gondol Önre, mert hisz síelni jóóóó!

www.neckermann.hu

06 40 200 776



 

 

Következő programok

2017.04.26. - 2017.04.30.