síoktatás | SKI. C.U.L.T. -- skiculture
SKI C.U.L.T. előadás - kulcsszavak felhője

SKI C.U.L.T. előadás - kulcsszavak felhőjeA síelők biztonságáról szervezett konferencián elhangzott előadás szerkesztett változata.

Az előadás eredeti címe a következő volt:
Milyen tudást kaphatok a síoktatástól adott idő alatt? Hogyan építhető fel a biztonságos sítudás? A felelősség a síelésben.

A láb hosszanti és haránt boltozatát a szalagrendszere és az izmok tartják fenn (https://www.studyblue.com/notes/note/n/ankle-and-foot-joints/deck/15412787)
A befelé billenő boka elmozdítja és forgatja a sípcsontot is (http://www.totallyfeet.net/foot-facts/structural-foot-problems/flat-feet/)
A lábboltozat alaphelyzetben, elfáradt izmok mellett „lusta” tartásban és extra teher alatt (kb 20 kg)
A lelapult boltozatot megemelhetjük a lábujjainkat a talajra szorítva vagy az alsó végtag komplex izomszerkezetét használva
A láb a teljes talpra szeretné szétosztani az erőket
Sícipő nélkül nem egyszerű a pontos élszög beállítása
Ha a sícipő tartását nem egészíti ki az izmok munkája, az ívkülső térd bebillen, x-elés jön létre. Széles tartásnál az ívbelső térd nem tud ideális terhelést átvinni.
Szűkebb állással (a képen a valódi csípőszéles lécvezetés látható) könnyebb egyforma élszögeket és stabilabb szerkezetet kialakítani.

Az előző részben arról beszéltünk, hogy mennyire fontos, ahogy beleállunk a sílécbe, a kanyarba. Aki alaposan elolvasta, észrevehette a rejtett üzenetet: nemcsak a síelésről beszéltünk, hanem az egészséges állásról, gerincoszlopról, ízületekről, a helyes tartásról. Arról, hogyan tudjuk megelőzni vagy korrigálni a hibákat, fájdalmakat.

A talp három alátámasztási pontja (https://www.t-nation.com/training/truth-about-barefoot-training)
A boka, a láb és a térd kisebb-nagyobb mozgásai szerepet játszanak az egyensúly megtartásában
A legkisebb mozgások is hatással vannak a többi ízületre.
A boka megbillentése rotációs hatást is okozhat a combban és a lábfejben
A befelé billenő boka elmozdítja és forgatja a sípcsontot is (http://www.totallyfeet.net/foot-facts/structural-foot-problems/flat-feet/)

A síelés legfontosabb kérdése, hogy hogyan állunk a sílécen, hogyan tartjuk magunkat, hiszen nagy erők hatnak ránk. A harmonikus síelés kulcsa, hogy a vázrendszerünk hatékonyan, stabilan és egészségesen állja ki ezeket. Amikor síelni tanulunk, valójában ezt tanuljuk meg kezelni.

Terhelés az ívbelső sílécen, V-alakban nyíló lécek
Terhelés az ívbelső sílécen, V-alakban nyíló lécek
Jobb oldalon Ligety, az ívbelső síléc az aktív
Ligety, az ívbelső síléc az aktív
Ligety az ívbelső síléc indítja a kanyart
Fenninger széles, klasszikus ívkülső terheléssel, max hajlított belső lábbal
Miklós Edit SG-ben, már az új irányba mutató, szűk lécvezetéssel
Szűk lécvezetés, nyújtottabb ívbelső láb, bent a felsőtest
Ligety, szűk lécvezetés, nyújtottabb ívbelső láb, bent a felsőtest
Szűk lécvezetés, nyújtottabb ívbelső láb, bent a felsőtest
Ligety, szűk lécvezetés, nyújtottabb ívbelső láb, bent a felsőtest
Az új ívkülső átélezése kezdi a kanyart... - de nem igaz
Majd megjelenik rajta a terhelés - igaz lehetne, de nem az
A valóságban az ívkülső láb még a levegőben volt ekkor
Ligety, az ívbelső elöl aktív, az ívkülső középen
Az ívbelső adja az új irányt
Ligety itt is az ívbelső kezdi, amint nyugodt a kanyar
Az ívkülső megcsúszik, az ívbelső azonnal tart
Az ívbelsőről vissza tudja húzni az ívkülsőt

A 2012/13-as idényre a FIS megnövelte a férfi GS lécek rádiuszát 27-ről 35 m-re, de nem változtatta meg a kapuk távolságát. Kimondottan az volt ezzel a cél, hogy a versenyzők az éles karcolt ívek helyett inkább lassabban, több sodródással síeljenek. Ne menjünk bele, de a teljes indoklás kérdéses volt. Sok szakember szerint a sodródás sokkal nagyobb egészségi kockázatot jelent.

Snowrider - Skytechsport síszimulátor

Valahogy a síelésnek óriási ereje van. Ha nincsenek igazán jó adottságok, akkor le is lehetne mondani róla, és választani valami kézenfekvő sportágat. De nem. A nem alpesi országoknak hegy kell, és ha nincs, csinálnak maguknak. Ha másként nem, akkor mint Hollandiában a 3000 méteres hegy felépítésének ötletével. Vagy ha ez túl irreális, építenek műanyag pályákat, fedett termekbe telepítenek futó síszőnyeget, síszimulátort vagy éppen egy csarnokot sípályával.

Hóekecsúszás (csúszó hóeke)
Hóekeív
Terhelésváltásos (kiterheléses) hóekeív
Különböző hóekeívek

Nem. Vagy mindegy? Lássuk, hogy miért nem!

A rossz beidegzések - hogyan tanuljuk a mozgásokat?

Amikor síelni tanulunk, a fejünk tanul. Megtanulja, hogy melyik izmokat, milyen ingerekre, milyen sorrendben kell működtetnie. Így van ez csecsemőkorunk óta minden mozgással.

Oldalak

Következő programok

2017.04.26. - 2017.04.30.