A síoktatás tematikájának kibontakozása a gyermekek oktatásában | SKI. C.U.L.T. -- skiculture
/** * @file * Returns the HTML for a node. * * Complete documentation for this file is available online. * @see https://drupal.org/node/1728164 */ ?>

(Szerzők: Béki Piroska, Demeter Antal, Dosek Ágoston, Takács Norbert)

Gyermekek oktatására alkalmas, aki:

  • megfelelő pedagógiai, lélektani, szakmai felkészültséggel és kellő empátiával rendelkezik;
  • megnyerő, rendezett külsejű;
  • vidám, figyelmes, segítőkész;
  • toleráns és türelmes;
  • jól beszélő, jó kapcsolatteremtő, „jópofa", ért a gyermekek nyelvén;
  • ismeri az aktuális gyermekdalokat, mondókákat;
  • szereti a gyerekeket;
  • felkészült a gyerekek számára fontos helyzetekre: cukorkával, csokival, zsebkendővel, mesefigurás sebtapasszal, matricával és más csecse-becsékkel;

Demeter Antal iskolaigazgató, síoktató összegzésében:

„Nem árt, ha imádja a sízést, szereti a gyerekeket és még jobb, ha ez sugárzik is belőle!"

Játékos gyakorlatvezetés

A gyerekeket és a síoktatás tematikáját, gyakorlatanyagát ismerők könnyen feltalálhatják magukat, hogy kis tanítványaik kedvében járjanak.

Kis anyagi és időráfordítással játékos mesevilágot teremthetünk.

Remélhetőleg ötletadó gyűjteményünk segíti az ilyen jellegű foglalkozások megtervezését, a gyakorlatok játékossá tételét, ezen keresztül pedig a szakmai célok elérését.

A mesék és szerepek szabadon továbbkölthetők, az adott szituációkhoz és a gyerekek gondolatvilágához illeszthetők, majd remélhetőleg szájhagyomány útján továbbterjednek.

 

Az oktató bemutatkozik

Jó ha mesefiguraként, állatjelmezben, (pl. Nyuszi Füles, Miki Egér,) elég viszont kiegészítő jelmezben síelni (pl. sapkaköltemények mint rénszarvas, sícipőre húzott egérorr és szemek, hátizsák mint koala maci vagy nyuszi, pingvin) Megismerkedéskor azért mutassa meg magát, hogy a gyermek felismerje.

A bemutatkozáshoz jók azok a játékok, amikor a gyerekeknek a saját nevüket be kell mondaniuk, pl. fogócska közben, helycserés játékoknál, szólítós játékoknál, memória játékokban, ahol minden előtte elhangzott nevet ismételnie kell!

 

Bemelegítés

játsszunk el egy történetet, a gyerekek utánozzanak bennünket, sőt engedjük mozgásban kifejezni ötleteiket. A történet lehet:

  • az aktuális esti mesék epizódja;
  • népmesei ihletésű „Jancsi és Juliska" „Mátyás király..." „A brémai muzsikusok";
  • kitalált sokmozgásos történet: pl. mossuk meg az elefántot, takarítsuk ki a mézeskalácsos házat, játsszunk nyári olimpiát, játsszuk el egy otthoni napunkat felkeléstől vacsoráig, dolgozzunk az erdőben.

 

Játékok síléc nélkül

Alkalmazásuk a sífoglalkozások bármely időszakában indokolt lehet: ismerkedéshez, bemelegítéshez, a lankadó figyelem vagy a hideg idő miatt.

Hógolyózás, hóember és erődítmény építés, nyomolvasás és nyomhálózat taposása a hóba, keressük a medvét az erdőben, szánkózás, csúszások műanyagzacskón, fenéken, jégfolton, ismerkedés a környezettel, gyerekjátszótér birtokbavétele: hinta, csúszda, házikó, udvar.

Rengeteg testnevelési játék alkalmas, csak illusztrációkat adunk, íme:

  • autók: körülhatárolt területen szaladgálás ütközés nélkül, jelre megállni, dudálni, tankolni, ablaktörlőzni kell.
  • Fogócskák különböző változatai, egy vagy több fogó, halászás, menekülés a „házba".
  • pl. fél lábon állva maradni, akit megfogtak mondja be a saját nevét!
  • árnyékfogó-napos időben= ha ráléptek az árnyékodra te leszel a fogó;
  • testvérmentő= kézfogással biztonság létesül;
  • keresztező fogó= ha átér valaki az üldözött és a fogó között akkor az üldözött megmenekült;
  • babzsák üldöző= a fogónak azt az embert kell megfognia akinél a babzsák van, a babzsákot csak 3 lépés megtétele után lehet továbbadni, a babzsák „eltűntethető" a játéktéren;
  • körjátékok: Kinn a bárány benn a farkas, Fogójáték körben-egy rókával egy nyúllal futásirány és szerepcserével;
  • szigetfoglaló: két szimmetrikusan berendezett térfél, több különböző színű karikával vagy zászlóval megjelölve, a két csapatra oszlott gyerekeknek a másik térfél bemondott színű szigetére kell átjutnia különböző feladatokkal, úszást, evezést imitálva stb.;
  • tolvajlépés 1-2-3= merevedjenek mozdulatlanná, havas terepen érdekes lehet!

 

Gyakorlatok síléccel

Léchezszoktatás:

  • Már a csatolás is legyen játék: az űrhajós, a mozdonyvezető elfoglalja a helyét!
  • Nyomok taposása és követése a hóban: virágszirom, négyszög, háromszög, kör, nyolcas.
  • Séta vagy siklás jelekig, állatfigurák felé.
  • Nyomkövetős gyakorlatok: tekeredik a kígyó, mozdony és kocsik, halszálka, lépcső.
  • Kapaszkodós, vontatós és tolásos társas gyakorlatok: eszköz nélkül, ugrálókötéllel, síbotot használva: Mikulás szánja, pótkocsi, lovacska vagyok, tolatómozdony, gurítják a repülőt,

Ötletek egyenes siklásokhoz:

  • Javasolt segédeszközök:. félkarikákból, vagy síbotokból épített kapuk, felfüggesztett csengő és lufi, továbbá hóra fektetett jelzések mint síbot, kötél, kúpok, színes poharak, egyéb figurák, babzsák, stb.
  • Föl-le mozgással: szárnyal a madár, óriás-törpe váltakozva, lecsap a kánya, hullámzik a tenger;
  • Kitűzött eszközök esetén: bebújunk az alagútba, barlangba, elérjük a csengőt, vigyázunk a fejünkre, felugrunk, vagyis jelnél begyújtjuk a rakétákat, mellúszás utánzással felállni majd golyóba összehúzódni, stb.
  • Hordásos gyakorlatok: kiválasztott színű - karikákat, kockákat, színes figurákat, műanyagpoharakat kell egyesével lehordani a hegytetőről, mindenkinek külön szín, változatok: hol vigyük a karikát: hónunk alatt, fejtetőn, térdek mögött, stb.?
  • Rakosgatós gyakorlatok: cukorkáért, bábukért, babzsákért, hógolyóért lehajolni felvenni, máshová áthelyezni;
  • Ugrások, szökkenések, szökdelések: nyuszi, kengurú, szöcske, hóbolha;
  • Fokozatok: akárhol, jelre (jelek mellett, jelek fölött -pl. kötelet vagy síbotot- átugorva) egyszer-többször-sokszor... „patak-árok-csapda";
  • Siklóversenyek távolságra: mit reggeliztél - meddig tart az üzemanyag, csíkhúzó repülő - nézd meg a nyomodat, golyó vagyok;
  • Előre-hátraterheléssel: kihagy a repülőgép motorja, részeg a lejtőn, merevbaba;
  • Terheljünk előrébb, ne csöpögjön az orrod a ruhádra, vagy Hófehérke nézegeti magát a tükörben ((léccsőrök és első kötések négyszöge) „Tükröm, tükröm mondd meg nékem..."

Oldalirányú terhelésváltásokkal:

  • Első gyakorlatként: fák vagyunk a szélben.
  • Lábfelemelések váltakozva- cammog a medve, hangokkal kísérve: brum-brum, vagy fáj a lába a kutyusnak (ha mindkét láb a havon van ugatni kell).
  • Siklóláb felcserélése szökkenéssel (egyszerre egy sí a havon) cirkuszi lovak, patahangokkal!
  • Nyomváltás párhuzamos lépegetéssel oldalra: halad a vízipók-csodapók.
  • Nyomváltás ugrásokkal oldalra: ugrálnak a kis verebek.
  • Ugrás oldalra egy lábról elrugaszkodva, két lábra érkezve: vadászik a tigris, meg-meglapul.

Kombinált gyakorlatok: célbadobások siklásból, hógolyóval vagy más eszközzel, kitett tárgyakra, síbotból emelt háromszögön át, távolságra, „delfinnek dobjuk be a szájába a halacskát" „ejtőernyősöket dobunk célba repülőről"
Tárgy (babzsák, nagyméretű könnyű játékkocka, tartalékkesztyű ) átdobása később adogatása álló, vagy párhuzamosan együttsikló társnak.

Ugrókötéllel a kézben kiegészítő gyakorlatok siklás közben:

  • A félbehajtott kötél forgatása egy kézzel: „csikós vagyok" (vagy cowboy?).
  • Kötél lengetése nyolcas-alakban egy kézzel.
  • Kötél átadása egyik kézből a másikba, forgatás vagy lengetések közben.
  • Kötélvégek a két kézben, „fúj a szél, hajlik a fa" széles mozgások, különböző testrészek (boka, térd, csípő, váll, fej) megérintése a kötéllel, törzsfordítások, „vízszintes és függőleges kaszálás", stb.

Kényszerhelyzetek kialakíthatók: botokkal, kötelekkel, kapurudakkal, bójákkal

  • Feladat lehet bújni, ugrani, átlépni, szökkenni, a letett tárgyak érintése nélkül!
  • „Patak, árok, csapda, töltés".
  • Páros gyakorlatok: négy láb helyett csak kettőt használhat az egység (vállvetve egymásnak támaszkodós gyakorlatok, vagy egymásra figyelős utánzó és tükörkép gyakorlatok).


Hóekecsúszás:

  • Rendszerint a csúszóeke az egyenes siklásból kialakítható gyerekeknél. Ha nem megy, akkor jöhet az autómentő (síoktató háttal felállva) vontatja a hóekét, a léc csőreit kellő pozícióba forgatva. (esetleg az erre alkalmas léccsőr összefogó).
  • Alapgyakorlat: Tisztítsuk meg az utcát!
  • Nyit-zár: a parkoló autókat hagyjuk meg (lehet szűkületeket kijelölni)!
  • Változat: Egy madár szárnyával kíséri a nyitást zárást.
  • Álljunk meg adott jel előtt! Ha autó, akkor adjon fékcsikorgó hangot!
  • Teherautó: két gyerek, két kapurúddal (bal és jobboldalon eggyel-eggyel) kapaszkodik össze.
  • Az elöl lévő a sofőr a hátul lévő a rakomány- az egységnek kijelölt vonal előtt meg kell állnia.
  • Szerepcserék!
  • A lökhajtásos repülőgép is hasonló alakú!
  • Ugrókötéllel kapaszkodva, egymás mögött párban. Kapcsolattartás módja: soha ne feszüljön a kötél, mindig feszüljön a kötél, a hátul síelő fogja vissza az elöl síelőt.
  • Ügyességi gyakorlat: két labdát helyezzünk egymás mellé, csípőszélességnél éppen csak távolabb, a labdákig egyenessiklásban haladunk, de ott nyitni kell hóekébe a labdák egyidejű elrúgásával.
  • Nyitás-párhuzamosítás a pizzaszelet, sültkrumpli hasonlattal.

Gyakorlati tanács: a sícipőnél tartsuk meg a gyermeket, hátulról mögé állva az indulás előtt (soha ne a derekát vagy a vállát fogjuk meg a gyereknek, mert kicsúszik alóla a lába)

Hóekeívelés:

  • Bobkanyarokkal épített kényszerpályák észrevétlenül rávezetik a gyerekeket a kanyarodásra.
  • Ezt követheti talajra tett katicabogarak, virágformák kerülgetése, majd ívelés mesefigurák vagy éppen kapuk között.
  • Lehet a figurák, karók megérintését adni feladatul, egyik majd másik oldalon, a képességekhez mérten, vagy éppen cselesen széttűzve a karókat.
  • Repülő kanyarog a figurák között (mindkét gyakorlat jó lehet: repülő-ellenrepülő)!

Terhelésváltásos hóekére:

  • Alkalmazzunk ívből kifelé tűzött kapurudakat, amelyek alá be kell bújni a helyes tartás kedvéért a következő szöveggel: incselkedjünk a karóval, nagyon közel menjünk de hajoljunk el , ne érjünk hozzá. (Féljünk a „tűznyelvtől").
  • Gazdasszony csípőretartással tereli a csibéit, oldalra billengetve magát „gyerünk haza csibéim, gyerünk, gyerünk...
  • Síboton vagy műanyaghab lovacskán is kanyaroghatunk, a boszorkányok vagy Harry Potter követői lehetünk. A lovaglások ritmusos fel-le mozgással is járhatnak.
  • Itt is lehet alkalmazni a nagy fák vagyunk a viharban gyakorlatot.

Rézsútsikláshoz vagy kikormányzó tartás javítására:

  • Tálcatartás, ne boruljon ki a pohár (igazi korongon műanyagpohárral) a liftkezelőt kínáljuk alázattal.
  • Húzzuk a játékautót magunk mögött a völgyoldalon vagy legyünk vontatóhajó (bothúzás).
  • Helyezzünk (képzeljünk) egy nagy labdát a hónunk alá a völgyoldalon (kiflitartás).
  • Legyen a labda nehéz, billenjünk oldalra (medicinlabda?), folyamatosan áthelyezve a másik oldalra is.
  • Rajzoljunk a hóba a kívánt oldalon vonalat - „az lesz az országút", ívet - „félhold".
  • Oldalcsúszás, elromlott a hajó motorja, sodródni kell az árral.
  • Kikormányzás: forduljon ívesen a hajó, mint a folyami hajók a Dunán!
  • Két kézzel lőjünk a völgy felé.

Haladás a párhuzamos lendület felé:

  • Kellő sebesség és rövid sílécek esetén a deltaszárnyú (hóeke) repülőgép beljebb húzza a szárnyait, párhuzamos felé halad a léctartás.
  • Magas tehermentesítéshez: a héja magasról néz le a mezőre, majd lecsap az ürgére -kéz a homloknál majd a térden.
  • Minden esetben célszerű a nyomkövetés, mert a tempó növelésével tudunk egyre kisebb hóekét kialakítani és ha követnie kell, akkor észrevétlenül egyre gyorsabban fog haladni a tanítvány.
  • Hasznos a dobolós gyakorlat, amikor minden ívben váltogatva a bal illetve a jobb oldali lábán kell dobolnia a tanulónak.

Tartásjavító és figyelemelterelő gyakorlatok:

  • Síbottal a kézben: tartom a gyertyát, legyen függőleges, el ne aludjon!
  • Megy a trolibusz, fenn vannak az áramszedők.
  • Síelés közben más sportok utánzása: autóversenyző, különböző úszásnemek, kajakozzunk, evezzünk, fussunk neki, ugorjunk.
  • Térdek közé helyezzünk lufit, polifoam tekercset, kockát műanyaghabból, és tartsuk ott térdeinkkel a lesiklások alatt, a nyitott lécvezetés kialakítására.
  • Énekeljünk, szavaljunk!
  • Paskoljuk a térdünket , fenekünket, integessünk,stb.
  • Síeljünk különböző kartartásokkal: mutass szamárfület, fogd be a füledet, fogd meg az orrodat, (ormányfogással is: egyik kar előre, másik alulról nyúl az orrhoz) , csípőretartással- mérges a gazdasszony.
  • Mutassuk meg társunknak merre kell menni (egyik kéz csípőn, másik a menetirányba mutat).
  • Síeljünk úgy, hogy közben egy tárgyat (babzsák, tartalék kesztyű) adogatunk körbe-körbe a törzs körül, láb között hátra, fej fölött vissza.
  • Dudával a kézben, kürtöljünk jobbra és balra.
  • Játsszunk el kis történeteket:
    - szilvaszedés a fáról de lehajolva helyezzük a kosárba, mert összetörik a gyümölcs;
    - utazik a vándorzenekar: karmester, hegedűs, zongorista, dobos, cimbalmos, trombitás...;
    - óvónő megsimogatja a gyerekeket (kiállított bábukat);
    - fűrészelnek a favágók (síbottal vagy ugrókötéllel imitálva a fűrészelést) páros gyakorlat.

Követő síelés:

  • Haladjon a mozdony furcsa, érdekes útvonalakon!
  • Járjuk be a mesevilágot (pl. kijelölt meseút dinoszauruszokkal, Frédivel és Bénivel Murauban) Adjunk mesejelleget a felkeresett terepalakzatoknak- most éppen az üveghegyhez síelünk (jeges pályaszakasz), válasszuk ki a legszebb karácsonyfát (friss havazás után beöltöztetett erdőszélen), csússzunk a kristálypályán vagy az óriás karján (kristályos, szőrös hófelszín).
  • A „vasúti kocsik" csak ugyanazon a vágányon haladjanak mint a mozdony, és tartsák a távolságot! Máskor játsszák a tükörképet, mozogjanak -kanyarodjanak- egyszerre a bemutatóval!

Kanyarsízés:

  • Kényszerpályák alakíthatók bójasorokkal vagy ugrókötelekből adott ívek végigsíeléséhez - a kanyarsízés gyakorlataihoz! A jelzéseket egyik oldalról kell követni, vagy éppen láb közé is lehet venni.
  • Páros gyakorlat ugrókötéllel, a bedőlés ellentartására, az élezés helyzetének megéreztetésére.

 


Források:

Das Selbstkonzept Inventar (SKI) für Kinder im Vorschul- und Grundschulalter: Theorie und Möglichkeiten der Diagnostik von Dietrich Eggert, Sandra Bode, und Christina Reichenbach von Verlag Modernes Lernen (Gebundene Ausgabe - 2003)

Abgefahren! Das Ziel im Visier von Maria Riesch von riva Verlag (Gebundene Ausgabe - 15. Januar 2008)

Action Kids Ruhrgebiet 2008: Tipps und Adressen, die Kinder bewegen von Heike Droste-Engel von Companions (Szakmai segédanyag - 18. September 2008)

Kind & Ski.. Spass am Skifahren für die Kleinen. von Lotty Combe (Szakmai segédanyag - 1974)

Skifahren: Ein fröhliches Wörterbuch für Carver, Big-Foot-Driver, Telemarker, Tourengänger und alle begeisterten Ski-Freaks von Thomas Reiland, Andrea Tenorth, und Thomas Plassmann von Tomus Verlag (Gebundene Ausgabe - 2000)

Ich lerne Skifahren von Katrin Barth; Hubert Brühl von Meyer & Meyer Sport (Zsebkönyv - 14. Oktober 2003)

Ich trainiere Skifahren - Alpin von Katrin Barth; Hubert Brühl von Meyer & Meyer Sport (Zsebkönyv - 25. August 2004)

Richtig Carven von Jürgen Kemmler von Blv Buchverlag (Szakmai segédanyag - Oktober 2006)

1017 Spiel- und Übungsformen für Skifahren, Carving, Skilanglauf, Big Foot, Snowblade und Snowboard von Werner Lippuner und Walter Bucher von Hofmann Gmbh & Co. Kg (Zsebkönyv - November 2003)

Viel Spaß beim Skifahren von Wilfried Gebhard von Lappan Verlag (Gebundene Ausgabe - 1992)

Heut gehen wir Ski fahren von Susa Hämmerle und Friederike Großekettler von Betz, Wien (Gebundene Ausgabe - Juli 2007)

Conni fährt Ski von Liane Schneider und Eva Wenzel-Bürger von Carlsen (Szakmai segédanyag - September 2005)

Die besten Wege ihrem Kind das Skifahren zu vermiesen von Gerhard Bauer von Engelsdorfer Verlag (Zsebkönyv - Januar 2008)

Skifahren und Snowboarden mit Kindern von Andreas Hebbel-Seeger, Kim Kronester, Kirsten Seeger, und Andreas Hebbel- Seeger von Feldhaus (Szakmai segédanyag - März 2005)

Skifahren für Kinder und Jugendliche. Training. Technik. Taktik. von Walter Brehm von Rowohlt TB-V., Rnb. (Szakmai segédanyag - Januar 2000)

Skiing is for kids (and those who believe in magic): A ski instructional coloring book by Diane Bode (Unknown Binding - 2002)

Fit kids; super skiing secrets. (instructional ski exercises for children): An article from: U.S. Kids by Kay Mikesky (Digital - June 1, 2005)

Ski Vacations with Kids in the U.S. & Canada (Travel with Kids) by Candyce H. Stapen (Paperback - Oct. 1996)

Dosek-Miltényi: A sízés Magyar (Budapest, Testnevelési Egyetem, Kékes kiadó 1993)

Dosek-Ozsváth: A sízés +3 (Budapest, Ozsváth kiadás 2003)

 

/** * @file fb-social-plugin.tpl.php * Theme the more link * * - $plugin_type: the type of this plugin * - $tag_name : the tagname of this plugin */ ?>