A síoktatás módszertana III. | SKI. C.U.L.T. -- skiculture

A síoktatás sajátos szempontjai, a foglalkozások felépítése

Írta: Dosek Ágoston 
Szakmailag lektorálták: Ozsváth Miklós és Takács Norbert

  1. Az oktatás hatékonyságát a rávezető eljárások alkalmazásával segíthetjük:

    • Utánzás (pl. törpejárás, sível a lábon, osonójárás, stb.).
    • Hasonlat (pl. csikktaposás, tálcatartás, mintha kiülnél egy hokedlire stb.).
    • Játékok (pl. hógolyózás, célbadobás, kesztyűcsere sítalpon; fogójátékok; két csapatban pontszerző labdaadogatás, síelés kézfogással, stb.).
    • Segítségadás (pl. alaptartás beállítása helyben; a manuális segítségadás mozgás közben nem jellemző a sízésre, de kezdők esetében a léc csőreinek vezetése az oktató által, vagy felállás segítése túlsúlyos egyéneknél, esetlegesen a gyerekek mozgásának segítése szükséges lehet.
      Vizuális és akusztikus jelzésekkel, megfelelő terepválasztással is segíthetjük a mozgások kialakítását és tökéletesítését.
    • Rávezető gyakorlatok a vezető művelet jellemző mozdulatának kiemelése és annak önálló gyakoroltatása (pl. bottűzés függőleges botokkal, a hórahelyezés mozdulata fél korcsolyalépésnél, stb.).
    • Kényszerítőhelyzetek adott mozgáselemek gyakoroltatása feladathely¬zetben, jellemző eljárás a síoktatásban.
      • Feladatkijelölés a mozgást segítő körülmények biztosításával:
        (pl.: siklás hosszú árokban: forduló buckán; csúsztatás enyhe lejtőn, sínyomban; hangjellel az időzítés /ritmus/ segítése).
      • Feladat a mozgást nehezítő körülményekkel:
        (pl: siklás az oktató nyomát követve, futómozdulatok az oktatóval összhangban, átbújás kapuk alatt, követő és szinkron síelés, stb.).
    • Valósuljon meg az ösztönös rávezetés: azaz magyarázat, bemutatás nélkül a feladat megadása vezessen a kívánatos megoldásokhoz
  2. A gyakorlatok helyes végrehajtásának alapfeltételei HÓ, alpesi sínél LEJTŐ és LENDÜLET.
    Alkalmas sebesség nélkül nehéz, esetleg lehetetlen végrehajtani a mozgásokat, ezért fontos a megfelelő mozgásos előkészítés és a felszerelés viaszolása is.
  3. A tanulás hatékonyságát növeljük minden rendelkezésünkre álló lehetőséggel:
    • Biztosítsuk a gyakorlást (mennyiségi faktor...)!
    • Válasszunk alkalmas terepet (lejtőszög, változatosság, stb.)!
    • Megfelelő pályát válasszunk!
      (Előkészített pályák, sínyomok, saját pálya készítése, megtaposott pályán kívüli síelés.)
    • Alakítsunk a terep képén amíg az előremutató és szükséges:
      • mesterséges terepalakzatok (ugrató, buckás pálya, hullámok,
      • segédeszközök (botok, rudak, zászlók, stb.)
    • Törekedjünk a mesterséges környezet csökkentésére!
    • Keressük a gyakorlatok végrehajtását segítő hótakarót (letaposott pályák, puha hó, mély hó, jeges nyom, stb.)!
    • Használjuk ki a terepalakzatokat: (pl: konvex terepformák segítik a forgatást, vagy akár a halszálkázást, ellenlejtő segíti a megállást, stb.)!
    • Változtassuk a gyakorlóhelyeket!
    • Növeljük a sebességet!
    • Ritmusváltásokkal síeltessünk!
  4. Az egyéni fejlődési ütem figyelembevételével foglalkozzunk az egyes tanulókkal (EGYÉNI BÁNÁSMÓD)!
    Napjaink síoktatására jellemző, hogy a fizető vendég által kitűzött célra irányul az oktatás. Amennyire lehet, szolgáljuk ki ebben a magánoktatásra befizető vendéget, de kockázatos kompromisszum (idejekorán gyakorolt elemek, vagy túlvállalt lejtőválasztás) helyett adott esetben győzzük meg a számára szükséges képességek és készségek kialakításának fontosságáról.
  5. Az összes gyakorlatot mindkét oldalra végeztessük!

 

 

Az oktatás megszervezése

Csoportbeosztás: a résztvevőket olyan csoportokba kell beosztani, hogy a foglalkozások mindenki számára hasznosak legyenek. A közös gyakorlások során az egyénekkel történő foglalkozások is megvalósulhatnak.

  • Több oktató esetén az oktatókhoz történő besorolást.
  • Egy oktató esetén az oktatási turnusok (időbeosztás, órarend) beosztását kell meghatározni.
  • Ki, mikor, melyik csoportban kap oktatást?
  • Ideális létszám 10-12 fő, biztonsági okokból legfeljebb 15 fő.

A csoportbeosztás szempontjai:

  • kor (gyermek, felnőtt);
  • sítudás kiinduló szintje. 

További szempontok lehetnek:

  • motoros képességek (koordináció- elsősorban ennek a fejlesztését célozza az oktatás);
  • aktuális kondíció (sízést előkészítő gyakorlatok jelentősek);
  • motiváció;
  • gyerekeknek játékot biztosítsunk, ekkor lesznek aktívak, azonosuljunk problémáikkal és oldjuk meg azokat (fázik, nyom a cipő, nem sikerül, stb.);
  • felnőttek nagy eltérések jellemben, temperamentumban, stb.;
  • résztvevők elvárásai, céljai:
    • sokat akar síelni - háttérbiztosítással;
    • fejlődni szeretne odafigyeléssel;
    • egyéni instrukciókat vár stb.

 


Az oktató

  • Adaptálja szakmai módszertani elképzeléseit a csoporthoz és az egyénekhez. (célmeghatározás, tematika, alkalmazkodóképesség).
  • Határozza meg az elfogadható viselkedési formákat, tegye elfogadottá elvárásait.
  • Vonja be a tanulókat az aktív munkába.
  • Szabadítsa föl a csoport energiáit.

A síoktató zsákja

Igen sokféle céllal, különböző körülmények között dolgozhat a síoktató tanítványaival. Ettől függően különböző módon kell összekészítenie a zsákját, vagy megtöltenie a zsebeit. Azokat a felszereléseket gyűjtöttük össze, amelyekre feltétlenül gondolni kell.

  • Igazolvány, biztosítás, térkép a terepről, a szálláshely címe telefonszáma, pénz, telefonkártya vagy mobil-telefon.
  • Csavarhúzó, szigetelőszalag, bicska.
  • Izolációs fólia, háromszögletű kendő, biztosítótűk.
  • Gyorstapaszok, kötszer: mull-lap és pólya, sebtapasz, sebfertőtlenítő (betadine).
  • Tabletták: Daedalon, Meristin, Algopyrin, Demalgon, Rubophen.
  • Keksz, csokoládé.
  • Síviasz, parafa, lehúzó lap.
  • Személyes felszerelések: zsebkendő, napszemüveg, síszemüveg, arckrém, ajakzsír, tartalék sapka, kesztyű.

 

Egy foglalkozás – oktatási egység – felépítése

Többféle foglalkozási felépítés is lehet jó, ha az alkalmazkodik a tanulókhoz és a körülményekhez.
Gyakran előfordul, hogy a megtervezett foglalkozásokon változtatni kell (pl: lezárják vagy kiolvad a kiszemelt pályaszakasz; lejegesedik a pálya és ezáltal veszélyessé válik; a sízők tömege a pályán akadályozza a nyugodt oktatást, stb.).
Az alábbi feladatok rendszerint szerepelnek a foglalkozásokon:

  1. Bemelegítés

    A bemelegítés az izmok sérülési veszélyét csökkenti és előkészíti a megfelelő ideg-izom koordináció működését. A mozgásokat csupán a sízés napjaiban „erőltető" síelők esetében különösen fontos, az izomlázas, összehúzódott izomzat sérülésre hajlamos.
    Alpesi sízéskor hosszú liftezés után és délutáni foglalkozásokon újra végezzünk bemelegítést!

    • Gimnasztikai gyakorlatokkal.
    • Speciális síléccel síbottal végzett előkészítő gyakorlatokkal.
    • Mozgásos játékokkal.
    • Finom nyújtással, de azt is kizárólag meleg izmok esetében.
    • Mérsékelt intenzitású, kis sebességű sízéssel.
  2. Ismert elemek ismétlése (egy vagy több alkalommal).
  3. Instrukciók átadása (egy vagy több alkalommal).
  4. Gyakorlás
    • Feldolgozó (egy vagy több alkalommal).
    • Ismétlő, rögzítő.
    • Szabad sízés:
      • sízés az oktatóval: kötött feladattal (egy vagy több alkalommal);
      • sízés az oktatóval: szabad sízés (egy vagy több alkalommal):
        • az örömért;
        • fizikai kondícióért;
        • új utakért, új helyekért.
  5. Pihenés (egy vagy több alkalommal)
  6. A tanultak összefoglalása.
  7. Levezetés
    • Mérsékelt intenzitású / kis sebességű síeléssel.
    • Stretching (futó és alpesi egyaránt, meleg, nyugodt helyen).
    • Fürdőkultúra eszközeivel (kádfürdő, szauna, stb.).

 

 

Mi szükséges a tanuláshoz?

 

A tanár részérőlA tanuló részéről
Motiváló legyenMotivált legyen
Lelkileg hangolja rá tanítványait a feladatraLelkileg is összpontosítson (félelem, kockázat)
Képes legyen alkalmazkodni a tanulóhozKépes legyen alkalmazkodni a terephez, a feladathoz
Helyes mintát sízzenHelyesen utánozza (kövesse) az oktatást
Szakszerűen érzékeltesse a mozgásokatMegfelelően, helyesen érzékelje és értse az információkat
Adjon verbális információkat:
  • elmondás;
  • magyarázat;
  • elemzés.
Képzelet, értelem, (mozgásos) emlékezés alapján ételmezze azokat
Adjon vizuális információkat:
  • bemutatás;
  • bemutattatás;
  • jelzések.
Értékelje a vizuális infomációkat (tér, idő, dinamika érzékelése)
Segítsen akusztikus információkkal (hangjel)Alkalmazkodjon időzítéssel, ritmusérzékkel
Gyakoroltasson:
  • rendszerezés;
  • kiegészítő információk.
Gyakoroljon első mozgáskép – próba – ismétlő gyakorlások – mozgásérzékelés és automatizálás
Javítsa a hibákat:
  • a helyes vezető elem kiemelő bemutatásával;
  • a hibás elem bemutatásával (felnőttnek is ritkán, gyereknek soha!);
  • kéréssel, a feladat meghatározásával, utasítással;
  • készítse elő a továbblépést.
Rögzítse a helyes mozgást


Hajtsa végre a feladatot
A mozgás részekre bontása rávezető eljárások 
A helyes ritmus kialakítása:
  • (térbeli) kényszerítő helyzetekkel;
  • hangjelekkel.
Alkalmazkodjon
Ellenőrzéssel, megfigyeléssel tájékozódjon tanítványai fejlődésérőlTanultakat mutassák be, alkalmazzák
ÉrtékeljenTartson önértékelést
Új, egyre nehezebb pályákra vezessenÉlvezze a síelést
Tűzzenek ki újabb célokatTűzzenek ki újabb célokat

 

Irodalom:

Dosek- Miltényi /szerk./ (1993) A sízés. TF / Budapest
Dosek- Ozsváth /szerk/ (1999) A sízés 2000. Dosek Bt. / Budapest
Dosek- Ozsváth /szerk/ (2003) A sízés+3. Ozsváth Miklós / Budapest
Hoppichler Franz (1985) Die Österreichische Skischule. HERANT-Verlag Sportmagazin/ Salzburg 
Kovács Tamás Attila (2002) A síoktatás tematikája. SMSZ és ISE / Budapest
Hermann Wallner (2008) Richtig Carven. BSPA / Wien