síelés | SKI. C.U.L.T. -- skiculture
SKI C.U.L.T. előadás - kulcsszavak felhője

SKI C.U.L.T. előadás - kulcsszavak felhőjeA síelők biztonságáról szervezett konferencián elhangzott előadás szerkesztett változata.

Az előadás eredeti címe a következő volt:
Milyen tudást kaphatok a síoktatástól adott idő alatt? Hogyan építhető fel a biztonságos sítudás? A felelősség a síelésben.

A láb hosszanti és haránt boltozatát a szalagrendszere és az izmok tartják fenn (https://www.studyblue.com/notes/note/n/ankle-and-foot-joints/deck/15412787)
A befelé billenő boka elmozdítja és forgatja a sípcsontot is (http://www.totallyfeet.net/foot-facts/structural-foot-problems/flat-feet/)
A lábboltozat alaphelyzetben, elfáradt izmok mellett „lusta” tartásban és extra teher alatt (kb 20 kg)
A lelapult boltozatot megemelhetjük a lábujjainkat a talajra szorítva vagy az alsó végtag komplex izomszerkezetét használva
A láb a teljes talpra szeretné szétosztani az erőket
Sícipő nélkül nem egyszerű a pontos élszög beállítása
Ha a sícipő tartását nem egészíti ki az izmok munkája, az ívkülső térd bebillen, x-elés jön létre. Széles tartásnál az ívbelső térd nem tud ideális terhelést átvinni.
Szűkebb állással (a képen a valódi csípőszéles lécvezetés látható) könnyebb egyforma élszögeket és stabilabb szerkezetet kialakítani.

Az előző részben arról beszéltünk, hogy mennyire fontos, ahogy beleállunk a sílécbe, a kanyarba. Aki alaposan elolvasta, észrevehette a rejtett üzenetet: nemcsak a síelésről beszéltünk, hanem az egészséges állásról, gerincoszlopról, ízületekről, a helyes tartásról. Arról, hogyan tudjuk megelőzni vagy korrigálni a hibákat, fájdalmakat.

A talp három alátámasztási pontja (https://www.t-nation.com/training/truth-about-barefoot-training)
A boka, a láb és a térd kisebb-nagyobb mozgásai szerepet játszanak az egyensúly megtartásában
A legkisebb mozgások is hatással vannak a többi ízületre.
A boka megbillentése rotációs hatást is okozhat a combban és a lábfejben
A befelé billenő boka elmozdítja és forgatja a sípcsontot is (http://www.totallyfeet.net/foot-facts/structural-foot-problems/flat-feet/)

A síelés legfontosabb kérdése, hogy hogyan állunk a sílécen, hogyan tartjuk magunkat, hiszen nagy erők hatnak ránk. A harmonikus síelés kulcsa, hogy a vázrendszerünk hatékonyan, stabilan és egészségesen állja ki ezeket. Amikor síelni tanulunk, valójában ezt tanuljuk meg kezelni.

Sokféle módszer létezik, és egyik sem tökéletes... Mi a következőképpen szoktunk segíteni ennek az eldöntésében:

  • Tök kezdő. (Nem tudok síelni...)
  • Kezdő (Könnyű pályákon érzem jól magam, inkább nem síelek gyorsan.)
  • Középhaladó (Közepes pályákon is síelek, de ott már nem mindig tudom azt tenni, amit szeretnék. A meredek zavarba tud hozni.)
  • Haladó (Egyik pálya sem hoz zavarba, de vannak még hiányosságaim.)
  • Profi (Nekem akarsz dumálni...? Én már mindent tudok! ;-))

 

 

Jellemzők: 
Snowrider - Skytechsport síszimulátor

Valahogy a síelésnek óriási ereje van. Ha nincsenek igazán jó adottságok, akkor le is lehetne mondani róla, és választani valami kézenfekvő sportágat. De nem. A nem alpesi országoknak hegy kell, és ha nincs, csinálnak maguknak. Ha másként nem, akkor mint Hollandiában a 3000 méteres hegy felépítésének ötletével. Vagy ha ez túl irreális, építenek műanyag pályákat, fedett termekbe telepítenek futó síszőnyeget, síszimulátort vagy éppen egy csarnokot sípályával.

Oldalak