Gerincbetegség és síelés | SKI. C.U.L.T. -- skiculture

Kicsavarodva

Lehet-e síelni egy gerincbetegnek? A válaszom az esetek zömében az, hogy igen. Természetesen minden eset egyedi.
Mi azok a veszélyek, amik egy síelő, snowboardozó gerincére leselkednek és hogyan lehet megelőzni őket?

Elesés

ÜtközésHa elesik, egy egészséges ember gerince is sérülhet, természetesen minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb lehet a sérülés is. A 2007/2008-as szezon szomorú aktualitása, hogy Ausztriában egy 18 éves német diáklány nyaki gerincsérülés következtében halt meg. A síelő sebességét úgy válassza meg, hogy biztonságosan meg tudjon állni. Veszélyesebb a helyzet, ha két sportoló összeütközik, hiszen ilyenkor a mozgási energiák összeadódnak. A gyengébb, krónikusan beteg ágyéki gerinc természetesen sérülékenyebb.

Rossz mozdulat

Elfáradva, összetörveSíelés közben előfordulhat, hogy megcsúszunk és derékból korrigáljuk az egyensúlyi helyzetet. Ilyenkor kisizületi rándulás jöhet létre, súlyosabb esetben akár porckorongsérv is. Az esetek zömében azonban a síelő megússza egy egyszerű izomrándulással.

Túlerőltetés
Az elesőt hirtelen ki kell kerülni

A síelő mozgás helyes technika esetén nem erőlteti meg a gerincet. Amennyiben a nap végére mégis gerinckörnyéki fájdalmak, feszülés jelentkezik, fontos átgondolni, hol a baj a mozgás végrehajtása során. Szükség esetén konzultáljunk szakemberrel: síoktatóval, edzővel. Egyszerű probléma lehet például a sícipő dőlésszögének helytelen beállítása, ami kellemetlen, feszülő derékfájdalmat provokálhat. Erre a problémára Pásztory Gábor, a Lavina Síiskola vezetője hívta fel a figyelmemet, köszönet illeti érte.


Hogyan előzhetjük meg a síeléskor jelentkező gerincfájdalmakat?

NyújtásLegfontosabb, hogy akinek gerincbetegsége van, mielőtt elindul síelni, legalább 2–4 hétig végezzen gerinctornát. (www.doctorfit.hu). Fontos megérteni, hogy a síelés közben keletkező balesetek zöme azért jön létre, mert nem készülünk fel a síelésre, izmainkat–izületeinket nem tartjuk karban. Fontos megérteni, hogy a síelés nem az első lecsúszással kezdődik, hanem edzésnek kell megelőznie a lesiklást. Ez különösen igaz a gerinc és térdsérülések prevenciójára.

A síelés előtt fontos a bemelegítés, hiszen már az első csúszásnál előfordulhat rossz mozdulat vagy baleset. Olyan, hogy bemelegítő menet nincs!!!! A pályára csak bemelegített állapotban szabad menni. A melegítésnek 10–15 percig kell tartania, és át kell mozgatni közben a nyakat, az ágyéki gerincet és a csípőtájékot egyaránt.

Este, hazaérkezés után érdemes 10 percet szánni a nyújtásra. Ez igen jót tesz izomláz ellen, illetve a megerőltetés során görcsössé vált izmok sérülékenységét is csökkenti. Lazítani kell a combhajlítókat, vádlit és az ágyéki gerincet is. Amennyiben lehetséges, egy jó masszázs, vagy meleg fürdő sokat javíthat elgyötört izmainknak. (Hazaérkezés előtt érdemes sífutni egy 20-30 percet. Lásd a Skiculture cikkét. A szerk.)

Ha mégis meghúzódunk, járjunk el az elsősegély fejezetben leírtak szerint.

Akinek van deréktámasztó öve, feltétlenül vigye magával, jó szolgálatot tehet, amennyiben gerincfájdalom jelentkezik.

A gerincbetegségekhez nincs sok köze, de orvosilag nagyon ajánlott a bukósisak viselése, számos, súlyos sérülés megelőzhető vele.

 

Balesetmentes síelést kívánok:

Doctorfit
www.doctorfit.hu