Az ív szakaszai | SKI. C.U.L.T. -- skiculture
/** * @file * Returns the HTML for a node. * * Complete documentation for this file is available online. * @see https://drupal.org/node/1728164 */ ?>

A különböző szakirodalmi források sokféle módon határozzák meg a kanyar különböző szakaszait, emiatt sokféle - többé-kevésbé precíz – meghatározással találkozhatunk. Fogalmi szempontból legtöbbször a kikormányzás és az élváltás kifejezése jelentik a közös nevezőt, de mellettük sokféle más kifejezés is forgalomban van: kiváltás, beforgatás, bekormányzás stb. Néhányan a kanyar egyes pontjaihoz rendelik őket, mondván pl. hogy a kikormányzás az esésvonaltól kezdődik. Ennél gyakoribbak a kissé lazább meghatározások, amelyek nem kötik meg nagyon szorosan az egyes fázisok határait.

Az kanyar szakaszai. Az egyes határpontok elhelyezkedése változhat.A SKI C.U.L.T. síelésről vallott felfogása alapvetően nem formális, hanem funkcionális, így a kanyar szakaszait a működésük szempontjából határozzuk meg. 

A kikormányzás (1)

Általában a kikormányzás a kanyar leghosszabb szakasza, itt lépnek fel a legnagyobb erők.
A kikormányzásban látszólag nincsenek nagy változások, alapvetően alpesi alaptartásban síeli végig a síelő. A látszólagos változatlanság természetesen csak a látszat, ugyanis folyamatosan egyre változó (leginkább növekvő) erők hatnak a síelőre, amelyek folyamatos változást eredményeznek az izomfeszülésekben és a tartásban.

A kikormányzás során normális esetben az élszög nagyjából változatlan vagy növekszik, a síelőre ható erők növekednek, az izomfeszülések, az erőkifejtés növekszik, a sugár csökken.

A kikormányzás kezdetét logikai okokból a bekormányzás során írjuk le.

A kikormányzás akkor ér véget, amikor az élszög csökkenni kezd (2). Ez egyben a terhelések csökkenését és erőkkel szemben fenntartott izomtónusok csökkenését is jelenti.

Az élváltás (3)

Az élváltás az a fázis, amikor sílécek a volt ívbelső (hegy felőli) éleikről a leendő ívbelső (volt ívkülső, völgy felőli) élükre kerülnek.

Az élváltás akkor kezdődik (2), amikor a kikormányzás végén az élszög elkezd csökkenni. 

Az élváltás addig tart, amíg a valamelyik síléc el nem kezd élre állni. (4)

A bekormányzás (5)

A bekormányzás akkor kezdődik, amikor valamelyik síléc az új (völgy felőli) élére kezd állni (4). 

Ebben a szakaszban elkezdődik a kanyarodás. Jellemzői a finom szabályozó-egyensúlyozó mozdulatok, nincs túl nagy izomtónus.

A bekormányzás végét az jelenti, amikor a kanyart meghatározó terhelések és izomtónusok megjelennek (6), tehát ez nem egy éles határpont, inkább egy többé-kevésbé fokozatos átmenet. 

A terhelések és a jelentős izomtónusok megjelenésével megkezdődik a kikormányzás.

(Megj: Korábban a bekormányzást beforgatásként is neveztük. Az új definíciónk szerint azért kerüljük ezt a változatot, mert arra utal, hogy megjelenik benne a forgatás, ami viszont nem feltétlenül igaz.)

/** * @file fb-social-plugin.tpl.php * Theme the more link * * - $plugin_type: the type of this plugin * - $tag_name : the tagname of this plugin */ ?>